вівторок, 26 жовтня 2010 р.

Особливості профільного навчання економіки

О.В. Часнікова
Профільне вивчення економіки має забезпечити:
·  отримання систематизованих знань з економіки, що сприятимуть формуванню економічного мислення;
·  вільне володіння та оперування економічними поняттями у різноманітному контексті; 
·  практичне використання методів економічного аналізу і прийняття рішень, вміння аналізувати процеси формування ринкової ціни, прогнозувати розвиток ринку товарів;
·  осмислення суті ринкового механізму, його переваг і недоліків, призначення і механізм державного регулювання економікою;
·  засвоєння організаційно-правових основ діяльності фірми, базових принципів бухгалтерського обліку та оцінки результатів господарської діяльності;
·  вміння аргументовано та доказово аналізувати економічну політику держави, оцінювати рівень економічного розвитку країни і його перспективи;
·  вміння співставляти  різноманітні програми економічного розвитку країни та її перспективи, робити свідомий вибір між ними;
·  вміння прогнозувати наслідки застосування заходів монетарної та фіскальної політики;
·  вміння проводити самостійні дослідження та проектні роботи із використанням економічних розрахунків;
·  вміння працювати із фінансовими документами (податкова декларація, цінні папери, кредитна картка, банковий рахунок тощо).
Обираючи навчальні програми учитель користується «Збірником програм з економіки для загальноосвітніх навчальних закладів» та «Збірником програм для курсів за вибором з економіки» видавництва «Аксіома», 2008 р..
Програма «Економіка» для учнів 10, 11 класів шкіл суспільно-гуманітарного профілю навчання розроблена за формою, запропонованою Міністерством освіти та науки України, і спрямована на реалізацію Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. У 10-му класі учень, передусім, має засвоїти зміст фундаментальних явищ, які властиві будь-якій економіці.
Для профільного вивчення навчального предмета «Економіка» рекомендується передбачити виділення годин на вивчення елективних профільних курсів за рахунок шкільного компонента.  Елективні профільні курси – обов’язкові курси за вибором учня. Їх кількість і зміст розробляється освітніми закладами в залежності від реальних умов, потреб учнів і забезпеченості педагогічними кадрами.
Один із таких курсів - курс за вибором «Основи споживчих знань». Споживча освіта в Україні є однією з головних форм пристосування людей до нових і швидко змінних умов життя, заснованого на принципах ринкової економіки. З ініціативи Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти та проекту ПРООН «Спільнота споживачів та громадські об’єднання» розроблено Концепцію споживчої освіти в Україні; наскрізну навчальну програму курсу за вибором «Споживчі знання» для учнів 1-11(12) класів; посібник для вчителів та робочі зошити для учнів (видавництво «Навчальна книга», 2008). Програма та навчальні посібники побудовано таким чином, що курс може викладатися як самостійний у будь-якому класі або бути наскрізним з 1 по 11-й класи.
Необхідні умови для викладання курсу економіки створюють підручники та навчально-методичні посібники з економіки для школи, видані під грифом Міністерства освіти та науки України.
Підручники:
  1. Загальна економіка. Підручник для 10 – 11 класів середніх загальноосвітніх шкіл / за редакцією Радіонової І.Ф. – К.: А.П.Н., 2009.
  2. Моя економіка. Посібник для 8-9 класів з поглибленим вивченням економіки, 10 класів середніх загальноосвітніх шкіл / За редакцією Крупської Л П. –К.:А.П.Н.,2000.

Додаткові підручники, посібники
  1. Горленко Г.О. Збірник задач з економіки: Навчальний посібник для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням економіки  - Кам'янець-Подільський: Аксіома, 2009.
  2. Бєскова Н.В., Гільберг Т.Г.та ін.  Основи споживчих знань. Навчально-методичний посібник для загальноосвітніх навчальних закладів: 1-12 кл. -К.: Навчальна книга, 2008.
  3. Бицюра Ю.В. Економіка України в цифрах: Комплект таблиць з макроекономіки і методичний посібник Кам’янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2004.
  4. Нетрадиційні уроки з економіки. -Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008.
  5. Смага О.В., Якубчук В.Б. та ін. Розробки уроків до курсу „Азбука споживача”. Навчально-методичний посібник. -Луганськ: СПД Рєзников В.С., 2008.
  6. Горленко Г. О., Гільберг Т. Г., Думанська Г. В., Кулик Р. І., Нікуліна Л. В. Власна справа (Основи малого бізнесу). Навчальний посібник. — Кам'янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2004.
  7. Горленко Г. О. Тестові завдання з економіки: Навчальний посібникдля учнів 8—10 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням економіки. Частина І. —Кам'янець-Подільський: Аксіома, 2008.
  8. Збірник задач з економіки: Навчальний посібник для учнів 10—11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням економі­ки / Упорядник Горленко Г. О. — Кам'янець-Подільський: Аксіома, 2009.
  9. Часнікова О.В. Основи економіки: практикум для учнів. 10 (11) класів: Навчально-методичний посібник. –Харків: Ранок, 2008.
  10. Часнікова О.В. Економіка. Експрес-контроль навчальних досягнень учнів 10 (11) класів: Навчально-методичний посібник. –Харків: Ранок, 2010.
  11. Шкільний курс економіки: Навчальний посібник для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів / За редакцією акад.. І.Ф. Прокопенка. - Кам'янець-Подільський: Аксіома, 2008.
Доцільним є використання «Інтегрованого електронного комплексу «Економіка, 10 клас», який сприяє автоматизації процесу навчання та спрощує контроль за його результатами.
Викладання економіки у профільних класах передбачає те, що вчитель спирається на знання та навички, здобуті учнями при вивченні таких шкільних дисциплін, як всесвітня та вітчизняна історія, географія, математика, правознавство, екологія, технології.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах, групах) з профільним навчанням проводяться підсумкові контрольні роботи з предмета за вибором відповідно до профільної підготовки.

3 коментарі:

  1. Приятно, что есть блог кафедры. Очень бы хотелось видеть информацию в блоге не из Министерства, а специфическую. Например, в какой территории в нашей области есть позитивный опыт в какой-либо области или кого из педагогов мы могли бы пригласить в свою территорию для того, чтобы перенять опыт.

    ВідповістиВидалити
  2. В этом учебном году экономика почти не преподается. В 11 классах она была изучена в прошлом году, а для 10-классников по учебному плану преподавание будет в следующем. В городе нет экономического профиля

    ВідповістиВидалити
  3. В классах спортивного профиля биология изучается на академическом уровне - а базы для лабораторных по биологии нет. Как быть?

    ВідповістиВидалити