Н.О. Гладушина
Значна роль у профільному навчанні належить курсам за вибором і факультативам. Їх обирають учні самостійно, що спонукає школярів до вибудови власної освітньої траєкторії, професійного самовизначення.
З метою створення належних умов для впровадження профільного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах для учнів 7-9-хкласів (допрофільна підготовка) та учнів старшої школи 10-11-ті класи запропоновано збірник програм курсів за вибором і факультативів з фізики та астрономії (- Харків.: Видавнича група «Основа».- 2009). Програми розроблено авторами та авторськими колективами, до складу яких увійшли вчителі, методисти та науковці з різних регіонів України. Програма складається з змістової та результативної частин, у останні частині викладено вимоги до рівня підготовки учнів щодо виявлення умінь застосування знань через здатність характеризувати, пояснювати, обґрунтовувати, аналізувати, спостерігати, наводити приклади тощо. До програм додається орієнтовний календарно-тематичний план.
Залежно від особливостей та умов роботи навчального закладу, потреб учнів учителем обирається тематика курсів за вибором. За ознакою формування змістовного компонента серед програм курсів за вибором і факультативі для реалізації профільного навчання можна виділити:
• світоглядні курси, присвячені вивченню методів пізнання природи, розширення світоглядних уявлень;
• культурно-історичні курси, присвячені історії техніки та розвитку природничих наук;
• курси поглибленого вивчення, під час проведення яких докладно вивчають окремі розділи (теми) курсів фізики та астрономії;
• експериментальні курси, присвячені вивченню методики проведення дослідницької роботи (експериментів і досліджень);
• прикладні курси, мета яких – знайомство учнів з найважливішими шляхами й методами застосування знань на практиці. Вивчення методів розв’язування задач, розвиток інтересу учнів до сучасної техніки та виробництва;
• допрофесійні курси, які спрямовані на знайомство з основами професійної діяльності.
Зміст програм курсів за вибором і факультативів, як і кількість годин, є орієнтовними. Учитель може творчо підходити до реалізації змісту цих програм, враховуючи інтереси ті здібності учнів, потреби регіону в спеціалістах, можливості навчально-матеріальної бази школи.
Завдання для самостійної роботи
1.Відповідно навчальної програми профільного рівня вибрати факультатив за вибором.
2.Розробити сценарій комп’ютерної презентації.
Звітність
Комп’ютерна презентація
Література
- Аніскіна Н.О. Організація профільного навчання в сучасній школі. – Х.: Основа, 2003. – 176 с.
- Бар’яхтар В.Г. Фізика. 10 клас. Академичний рівень: Підручник для загальноосвіт. навч. закладів/ Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.- Х.: Видавництво Ранок, 2010.-256 с.
- Генденштейн Л.Е. Фізика.10 кл.: підруч. для загальноосвітніх навч. закладів: рівень стандарту / Л.Е. Генденштейн, І.Ю.Ненашев.- Х.: Гімназія, 2010. – 272 с.
- Збірник програм курсів за вибором і факультативів з фізики та астрономії - Харків.: Видавнича група «Основа», 2009.-
- Збірник програм з профільного навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика та астрономія.10-12 класи.-Х.: Видавнича група «Основа», 2010.-112 с.
- Концепція Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 р. // Фізика. Шкільний світ.-2010.-№28. – С.1-3.
- Концепція профільного навчання в старшій школі // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2003. - №24. – С.3 – 15.
- Лернер Л. Місце і роль профільного навчання в професійному самовизначенні випускників 12 – річної школи // Завуч. – 2002. - №16.
- Програми для середніх загальноосвітніх шкіл. Фізика. Астрономія – К.: Шкільний світ, 2001. - 122с.
- Програми для профільного навчання. Фізика. 10-11 класи. К.: Педагогічна преса, 2004.
- Програми спецкурсів і факультативів з фізики та астрономії. –Т.: Мандрівець, 2003.
- Хоменко О.В. Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення фізики та астрономії в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010-2011 навчальному році. // Фізика в школах України. – 2010. - №17.- С.2-10
Немає коментарів:
Дописати коментар